Welcome All's !!!


30 June 2014

Perkembangan fetus hamil 5 minggu

Sekadar perkongsian buat para pembaca.. 
Anda mungkin tidak kelihatan hamil ketika ini, namun, jantung embrio, yang kecil sedikit daripada biji kaskas, sudah mula berdenyut dan mengepam darah. Jantungnya mula membahagi kepada ruang-rang dan dalam sedikit masa akan mendapat ritma denyutan yang baik. Panjang embrio lebih kurang suku inci / setengah sentimeter dan rupanya lebih mirip berudu daripada manusia. Tumbesarannya berlaku dengan sangat pantas minggu ini. 

Organ utama seperti ginjal dan hati mula muncul. Tiub neural (tiub saraf) yang menyambungkan otak dan saraf tunjang akan tertutup pada minggu ini. Anggota bawah bayi mula tumbuh - ini akan menjadi tangan dan kaki bayi anda. Usus sedang berkembang dan apendiks mengambil tempat di ruangnya. 

Di bawah pembukaan yang akan menjadi mulut bayi anda, lipatan-lipatan kecil muncul yang akan menjadi leher dan rahang bawah bayi. Seawal minggu ini, raut muka sudah mula terbentuk. Lubang hidung lebih kelihatan dan versi terawal retina mata mula timbul. Dapatkan maklumat tentang berapa banyak asid folik yang anda perlukan. 
  • Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Laman-laman berikut bertujuan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.

0 comments:

Post a Comment